Thursday, February 4, 2010

Politik Senak Perut... Derma Untuk Aduka (Ada yang kata Tidak Relevan!!)


Malaysia memang cukup bertuah.. sebab didalamnya dihuni atau didiami oleh ramai manusia yang sangat berbaik sangka... maka sahaja bab2 politik yang kadang2 begitu lucu.. mampu juga dihadam dengan baik... terkadang bukan sekadar menjadi bualan menghabiskan masa d kedai2 kopi.. jauh lebih itu turut terkene tempiasnya oleh golongan cendekiawan bertaraf profesor...

Mcm mana skeksa DSAI dengan kes liwatnya boleh berulang 2 kali dan malaysia mampu menerimanya... adoila... dtgkanlah apa hujah sekalipun... pasti hati kecil setiap daripada manusia yang berakal akan menyangkal kegiatan bodoh itu dilakukan oleh DSAI... apatah lagi terhadap seorang anak muda yang sihat tubuh badan... tidak pula terdapat kesan pergelutan atas ketidak relaan... huhu.... namun atas menghormati mahkamah dan atas tidak tahunya aku.. maka kita lihatlah keputusannya nanti.. moga kebenaran mendapat tempatnya...

Begitu juga kes jet hilang yang mana diperkambeng hitamkan keatas seorang sarjan yang entah apa salah dan dosenya.. huhu... rupanya makin tidak selamat Malaysia apatah lagi dengan engin sebesar dan seberat itu, mampu pula dicuri orang... ah, aku tidak tahu kebenarannya... namun, tanyalah pada manusia2 yang mampu berfikir.. tidakkah terdapat cacat disitu??...

Aduka taruna sahabatku.. kesian beliau.. rasanya kes ini terlalu mendapat perhatian sehingga menenggelamkan kes sebenarnya.. apatah lagi Aduka itu bukanlah siapa2 melainkan seorang anak muda yang baru kahwen sekitar sebulan dan lantang pula penulisannya... adakah dengan alasan itu maka dia diperlakukan begitu??... ah, aku gagal mentafsir apakah yang diharapkan terhadap aduka itu setelah ketelanjurannya menulis sesuatu yg tidak difahami dan tidak juga diterima majoriti manusia normal lain... adatnya silap.. maka mohon maaf.. setelah itu apa??.. mau diapakan dia??... ah, sekadar anak ikan kecil yang apabila masuk politik didalamnya.. maka kedua pihak cuba mendapat untung.. pihak yang mana??... huahua

Entah mahu ketawa atau apa.. namun, setiap reaksi terhadap dunia politik membuat aku senak perut... Dan benar.. senak smpai ke usus!!

8 comments:

Anonymous said...

Meh sini nak sapu minyak kat perut yg senak tuh...haha

Rakyat Mesia ni kes Baik atau BAngang politik??..atau kes BApok sebab ISA dok nganga molot?
Adusss!!

~k.memot~

SearchForHeaven said...

Salam,

Idealistic dan realiti berbeza,
Bila berkecimpung di dalamnya, baru tahu asam garamnya..

Kadang2..
ada orang marah kerana nak nasihat..
ada orang marah kerana dendam..
ada orang marah kerana tak nak dengar pandangan orang lain..
ada orang marah kerana benci dgn sifat ego..

cacat musuh mudah kita lihat..
cacat kawan ,kita yang tutup..
cacat kawan, mudah kita kutuk,
cacat sendiri, susah nak mengaku..

Setiap perkara ada hubung kaitnya..

manusia melakukan kesilapan..
Soalnya.. adakah kita mahu mengambil teladan ??

nak jadi jahat tak susah..
nak jadi baik yang payah..

nak masuk neraka jalan seribu..
nak masuk syurga jalannya satu..

berjuang di dlm ISLAM ini tidak pernah luntur dari rintangan..

kecewa, sakit hati perkara biasa dlm perjuangan..
Namun Raullullah dan sahabat, tabiin menunjukkan caranya untuk kembali bangun di Jalan ALLAH..!!

Kita ingin selalu betul TETAPI apa justifikasi kita yang BETUL ???

Anonymous said...

Assalaamu'alaikum

sebelum 'mengasihani' aduka, apa pendirian najib bila aduka sewenangnya2 menggunakan bahasa kurang ajar terhadap Ummul Mukminin 'Aisyah ra dan Mu'awiyah ra?

sedarkah bahawa ada hadith yg mengancam kita daripada mencela para sahabat Rasulullah saw?

jangan kerna kita berasa sesuatu perkara yg sahabat kita buat tu ringan, atau sekadar 'tersalah', maka ianya cukup untuk terus menjerumuskan sahabat kita ke dalam kesesatan?

masihkah kita mampu bergelak ketawa dan kesian sebegitu sahaja dgn apa yg telah berlaku, tanpa kita sedar, mungkinkah Allah sedang sangat murka?

- kak izzah

Anonymous said...

kak izzah?


huhu,, nih nak jeles nih. apa kawan dengan si najib je?




nur

SearchForHeaven said...

i think berg dah explain kat atas dia tak nak ulas..
mungkin aduka sudah insaf dan sebagai kawan, berg tak nak ungkit luka lama..
so.. kita yg jauh ni tok sah kaco laa..

kalo dia buat lagi.. munasabah gak lu ungkit..

AT dak kena langgar tu..
bagilaa masa dan kawan dia muhasabah dulu..

Anonymous said...

xperlu bantu.. baik mengajak kepada kebaikan dan buang kemungkaran..

Amirul Mukhlisin said...

Anggaplah segalnya itu sebagai kafarah Allah atas segala yang telaah berlalu. Ruang keampunan Allah SWT lebih besar dari ruang kerdil untuk kita yang hina ini menghukum. Mungkinkah kita terlalu yakin Allah terlalu hampir dengan kita sedangkan kita seringkali alpa dalam menyatakan betapa hampir dan pengasih dan pengampunNya pada setiap hamba yang inginkan kebenaran.

khadijah aminah md yusoff said...

berani buat berani tanggung.

Related Posts with Thumbnails